Powróć do zasobów

Więc, kiedy negocjujemy?

Mark Simpson
scotwork-kiedy-negocjujemy.png

Przykłady negocjacji są różnorodne i nieraz nas zadziwiają. Najczęściej jednak się negocjuje, kiedy ktoś chce lub musi zmienić zapisy umowy, lub po prostu zależy mu na uzyskaniu lepszych warunków kontraktu.

Wszystkie firmy i organizacje mają szereg wiążących umów, zawartych nie tylko w formie pisemnej, ale również i ustnej. Kiedy jedna ze stron chce zmienić zapisy któregoś z kontraktów, nadarza się okazja do negocjacji. Za przykład mogą posłużyć tu klienci, którzy chcieliby przesunąć zlecone Ci usługi na późniejszy termin. Zatem potrzebują czegoś od Ciebie – odroczenia wykonania prac. Aby im to dać, musisz pozwolić na zmianę warunków umowy. W tym momencie Twoja sytuacja negocjacyjna jest uprzywilejowana. 

Zamiast po prostu wyrazić na to zgodę i dokonać zmiany w nadziei na zachowanie dobrych relacji, zastanów się: "Czego potrzebuję w zamian, aby umożliwić dokonanie tej zmiany?" Innymi słowy, czego możesz żądać w zamian, aby ta prośba była warta swojej ceny? Takie przykłady negocjacji w życiu codziennym zdarzają się często. W tej konkretnej sytuacji możesz oczekiwać, np. przedłużenia umowy, dokonania przedpłaty lub po prostu polecenie Ciebie innym klientom. Jeśli druga strona chciałaby uzyskać lepszą ofertę, pomyśl o tym, czego potrzebujesz i wykorzystaj to, aby uzyskać lepsze warunki transakcji również dla siebie.

Kiedy czynnik zewnętrzny negatywnie wpływa na relacje stron

Kryzys spowodowany Covid-19 był głównym sprawcą wszystkich zewnętrznych zakłóceń. Każda firma i organizacja odczuła w jakiś sposób jego skutki. Tego typu okoliczności dają możliwość wzmocnienia dobrych relacji i poprawę złych. Innymi słowy, teraz jest czas, aby podwoić wcześniejsze wysiłki lub zacząć wszystko od nowa. Sytuacja negocjacyjna jest dynamiczna i warto ją wykorzystać. 

Kiedy dochodzi do zakłóceń, które dotykają wszystkich, dotychczasowe zasady ulegają zmianie. Weź pod uwagę, że wasza umowa zawierana była w normalnych warunkach. Teraz, gdy okoliczności te uległy zmianie, warto ponownie przeanalizować tę umowę, aby ustalić, co jeszcze trzeba zmienić, aby poradzić sobie z nową sytuacją. Różne przykłady negocjacji handlowych pokazują, że takie podejście się opłaca. Pojawia się tylko pytanie: "Czym chcesz handlować i czego potrzebujesz w zamian, aby dokonać tej korekty?

Kiedy pojawiają się roszczenia

Niezależnie od tego, czy jesteś stroną, która wysuwa roszczenia, czy też jesteś ich adresatem, istnieje możliwość negocjacji. Jeśli chcesz złożyć reklamację, nie formułuj tylko zarzutów – zaproponuj środek zaradczy. Powiedz, co trzeba zrobić, żeby zaspokoić Twoje roszczenia. Przykłady negocjacji w życiu codziennym pokazują, że tak długo, jak długo to, o co prosisz jest rozsądne, będziesz zdumiony, ile razy druga strona da ci to, czego chcesz, nie prosząc o nic w zamian.

Przykłady negocjacji – kiedy ktoś mówi "nie"

Wielu ludzi, znając nawet podstawy negocjacji, boi się usłyszeć słowo "Nie". Dobry negocjator stara się najpierw zrozumieć, CZEMU padło "Nie", a następnie, czy istnieją okoliczności, w których "Nie" może zostać zamienione na "Tak". Dzieci są w tym bardzo dobre. Kiedy mówisz swoim dzieciom "Nie", czy przestają pytać? Oczywiście, że nie. Dzieci nie boją się słowa "Nie". W rzeczywistości traktują to jako początek negocjacji i my też powinniśmy. Naszym zadaniem jest dowiedzieć się, dlaczego? Odkryj powody, motywacje i ograniczenia stojące za "Nie", a następnie poszukaj możliwości wymiany i zmiany sytuacji negocjacyjnej. Jeśli możemy pomóc drugiej stronie w realizacji jej potrzeb i celów, to ma ona mniej powodów, aby powiedzieć "Nie".

Liczne przykłady z negocjacji handlowych pokazują, że konflikty często można rozwiązać znacznie szybciej, zmieniając swoje podejście. Rozpoznaj moment, kiedy należy negocjować i bądź na to gotowy. Bądź świadomy swoich celów i priorytetów, spróbuj zrozumieć inne strony, a następnie spróbuj dać im to, czego chcą, na Twoich warunkach. Negocjacje powinny być procesem możliwości, a nie procesem negacji.

Aby efektywnie negocjować, musimy zrozumieć i zarządzać zarówno samym procesem negocjacji, jak i związanymi z nim umiejętnościami. Scotwork pomoże Ci to opanować szybko i łatwo, oszczędzając czas, pieniądze i relacje. Wystarczy zapisać się na odpowiednie szkolenia negocjacyjne

Porozmawiaj dziś z jednym z naszych ekspertów. Dołącz do jednego z naszych treningów. Sprawdź: kurs negocjacji ANS lub kurs negocjacji online

Email: info.pl@scotwork.com

Zapisz się do naszego newsletera

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google. Cenimy Twoją prywatność. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.