Powróć do zasobów

Więc, kiedy negocjujemy?

Mark Simpson
scotwork-kiedy-negocjujemy.png

Kiedy ktoś chce lub musi zmienić zapisy umowy, lub po prostu zależy mu na uzyskaniu lepszych warunków kontraktu.

Wszystkie firmy i organizacje mają szereg wiążących umów, zawartych nie tylko w formie pisemnej, ale również i ustnej. Kiedy jedna ze stron chce zmienić zapisy któregoś z kontraktów, nadarza się okazja do negocjacji. Przykładem tego typu sytuacji są klienci, którzy chcieliby przesunąć zlecone Ci usługi na późniejszy termin. Zatem potrzebują czegoś od Ciebie - odroczenia wykonania prac. Aby im to dać, musisz pozwolić na zmianę warunków umowy.

Zamiast po prostu wyrazić na to zgodę i dokonać zmiany w nadziei na zachowanie dobrych relacji, zastanów się: "Czego potrzebuję w zamian, aby umożliwić dokonanie tej zmiany?" Innymi słowy, czego możesz żądać w zamian, aby ta prośba była warta swojej ceny? Może to być przedłużenie umowy, przedpłata lub po prostu polecenie Ciebie innym klientom. Jeśli druga strona chciałaby uzyskać lepszą ofertę, pomyśl o tym, czego potrzebujesz i wykorzystaj to, aby uzyskać lepsze warunki transakcji również dla siebie.

 

Kiedy czynnik zewnętrzny negatywnie wpływa na relacje stron

Kryzys spowodowany Covid-19 był głównym sprawcą wszystkich zewnętrznych zakłóceń. Każda firma i organizacja odczuła w jakiś sposób jego skutki. Tego typu okoliczności dają możliwość wzmocnienia dobrych relacji i poprawę złych. Innymi słowy, teraz jest czas, aby albo podwoić wcześniejsze wysiłki lub zacząć wszystko od nowa.

Kiedy dochodzi do zakłóceń, które dotykają wszystkich, dotychczasowe zasady ulegają zmianie. Weź pod uwagę, że wasza umowa zawierana była w normalnych warunkach. Teraz, gdy okoliczności te uległy zmianie, warto ponownie przeanalizować tę umowę, aby ustalić, co jeszcze trzeba zmienić, aby poradzić sobie z nową sytuacją. Teraz pojawia się pytanie: "Czym chcesz handlować i czego potrzebujesz w zamian, aby dokonać tej korekty?

 

Kiedy pojawiają się roszczenia

Niezależnie od tego, czy jesteś stroną, która wysuwa roszczenia, czy też jesteś ich adresatem, istnieje możliwość negocjacji. Jeśli chcesz złożyć reklamację, nie formułuj tylko zarzutów - zaproponuj środek zaradczy. Powiedz, co trzeba zrobić, żeby zaspokoić Twoje roszczenia. Tak długo, jak długo to, o co prosisz jest rozsądne, będziesz zdumiony, ile razy druga strona da ci to, czego chcesz, nie prosząc o nic w zamian.

 

Kiedy ktoś mówi "nie"

Wielu ludzi boi się usłyszeć słowo "Nie". Dobry negocjator stara się najpierw zrozumieć, CZEMU padło "Nie", a następnie, czy istnieją okoliczności, w których "Nie" może zostać zamienione na "Tak". Dzieci są w tym bardzo dobre. Kiedy mówisz swoim dzieciom "Nie", czy przestają pytać? Oczywiście, że nie. Dzieci nie boją się słowa "Nie". W rzeczywistości traktują to jako początek negocjacji i my też powinniśmy. Naszym zadaniem jest dowiedzieć się, dlaczego? Odkryj powody, motywacje i ograniczenia stojące za "Nie", a następnie poszukaj możliwości wymiany. Jeśli możemy pomóc drugiej stronie w realizacji jej potrzeb i celów, to ma ona mniej powodów, aby powiedzieć "Nie".

Konflikty często można rozwiązać znacznie szybciej drogą negocjacji. Rozpoznaj moment, kiedy należy negocjować i bądź na to gotowy. Bądź świadomy swoich celów i priorytetów, spróbuj zrozumieć inne strony, a następnie spróbuj dać im to, czego chcą, na twoich warunkach. Negocjacje powinny być procesem możliwości, a nie procesem negacji.

Aby efektywnie negocjować, musimy zrozumieć i zarządzać zarówno samym procesem negocjacji, jak i związanymi z nim umiejętnościami. Scotwork może pomóc Ci to opanować, szybko i łatwo, oszczędzając czas, pieniądze i relacje.

 

Porozmawiaj dziś z jednym z naszych ekspertów. Dołącz do jednego z naszych treningów.

Email: info.pl@scotwork.com

Zapisz się do naszego newsletera

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google. Cenimy Twoją prywatność. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.