Powróć do zasobów

O tym jak ważna jest elastyczność

Paweł Pofit
ELASTYCZNOŚĆ W NEGOCJACJACH Szkolenia Trening Coaching Scotwork

Jakiś czas temu pisałem o tym jak COVID będzie wyznaczał kierunek pewnych zmian. Jak będzie kreował potrzebę otoczenia nas opieką medyczną i wsparciem w zakresie codziennego funkcjonowania. Dzisiaj w obliczu wojny w Ukrainie, inflacji, hamującej gospodarki, licznych zawirowań na rynku surowców i nowego rozdania Funduszy Unijnych to te czynniki ustawiają w Polsce kierunek zmian.

Po pierwsze, organizacje i przedsiębiorstwa, prezentujące oportunistyczną postawę ulegać będą pokusie czerpania zysków z krótkoterminowego wzrostu popytu (hotele pobierają wyższe opłaty, gdy są np. śnieżne ferie zimowe lub np. firmy paliwowe zwiększają swoje zyski, wykorzystując inflację). Tego rodzaju działania i zachowania często biorą górę nad ryzykiem utraty reputacji w oczach klientów.

Po drugie, powstała sytuacja na rynku światowym bardzo mocno wpływa na stosunki handlowe z Chinami i bezpośrednio dotyka sprzedawców, zarówno internetowych, jak i tradycyjnych. Produkt wytworzony w Chinach, który zamówiłeś na specjalną okazję i zagwarantowano Ci dwutygodniową dostawę, może dotrzeć dużo później albo nie dotrzeć wcale. To może w naturalny sposób wpływać na sytuację przedsiębiorstw w całym łańcuchu dostaw, których płynność finansowa jest i tak już wyjątkowo nadszarpnięta. Przyniesie to dalsze, oczywiste konsekwencje dla każdego z nas...    

Po trzecie, 53 proc. firm i 46 proc. klientów indywidualnych uważa, że z powodu niepewnych warunków ekonomicznych wzrośnie, liczba podmiotów zagrożonych niewypłacalnością i upadłością co bardzo mocno będzie wpływało na elastyczność w relacjach biznesowych (dużo bardziej skomplikowane i wymagające negocjacje, trudniejsze podejmowanie decyzji, patrzenie na koszty, itd.).

Z punktu widzenia każdego negocjatora, to właśnie to "Po trzecie", zarówno w sytuacjach, na które jesteśmy przygotowani jak i podczas zupełnie nieplanowanych wydarzeń, jest zawsze bardzo istotną kwestią-bycie elastycznym (no, chyba że jesteśmy monopolistą na rynku i rozmawiamy z potencjalnym klientem z pozycji siły 😊).

Dlatego kiedy to tylko możliwe, miej przygotowany plan B podczas negocjacji, kiedy ilość nowych informacji oraz zdarzeń może okazać się dla Ciebie nie do przebrnięcia. Wyniki naszej ankiety, w której udział wzięło ponad 5000 osób, potwierdzają, iż 30% osób na kierowniczych stanowiskach nigdy lub tylko czasami ma przygotowany plan awaryjny.

Nieplanowane zdarzenia to nowe szanse. Przypomnij sobie swoje długoterminowe cele - czy są one zgodne
ze wszelkimi krótkoterminowi inicjatywami, których się podejmujesz? Jakie są zagrożenia - zarówno materialne, jak i niematerialne? Kontynuuj dialog (nikt nie zna odpowiedzi na wszystkie pytania), bądź
otwarty na nowe pomysły i sposoby rozwiązywania problemów.

Podczas gdy ludzie stale tracą wiele okazji do negocjacji (fakt ten potwierdza również nasze badanie), należy pamiętać, że istnieją pewne rzeczy, mające nadrzędne cele i wartości (ochrona życia ludzkiego), które powinny pozostać nienegocjowane.

Udanych negocjacji!

Jeżeli chcesz poznać raport z naszych badań/ankiet, napisz do nas. 


Rozwijaj swoje umiejętności negocjacyjne. Weź udział w naszym treningu --> 

 

Zapisz się do naszego newsletera

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google. Cenimy Twoją prywatność. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.