Scotwork-negocjecje-relacje.png

Jak pomóc drugiej stronie poczuć się dobrze po negocjacjach?

Opublikowane: lis 19 , 2020
Autor: Ben Byth

Podczas gdy prawie każdy z nas czuł się kiedyś „okradziony” podczas negocjacji, inni zostali oskarżeni o to, że kogoś „okradli”. Niektórzy lubią to uczucie bycia lepszym od innych, ale większość z nas, zwykłych ludzi, będzie odczuwać wstyd, a może nawet strach przed odwetem, że kiedyś sytuacja się odwróci na ich niekorzyść, a rozkład sił będzie się zmieniał.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zachodzi sytuacja, w której jedna ze stron czuje się „okradana” oznacza to przewagę sił "okradającego", albo brak kompetencji "okradanego".

Niektórzy z nas, kładąc się spać będą tłumaczyć sobie, że nie mają wyboru, że szef narzucił im decyzję o kategorycznym domaganiu się swego, z prostego powodu: bo po prostu mogą to zrobić. Niezależnie od tego, myślę, że większość z nas zgodziłaby się z tym, że wykorzystanie kogoś innego wiąże się nierozerwalnie z pewnym kosztem, który trzeba wtedy ponieść. Możemy "wygrać" daną transakcję, ale w ten sposób ucierpi nasza reputacja.

W ciągu całej naszej kariery zawodowej negocjujemy wiele razy, ale mamy tylko jedną reputację - dlaczego mielibyśmy ją utracić podczas jednej transakcji?

Jak więc możemy pomóc drugiej stronie poczuć się dobrze po negocjacjach?

Możemy pójść na ustępstwa, które są dla nas relatywnie tanie/łatwe.

Spójrzmy na przykład klienta, który chciał skorzystać z reklamy wielkoformatowej w czasie pandemii COVID-19. Klient ten aby wesprzeć swoją sprzedaż, zwrócił się do dostawcy billboardów z prośbą o zamieszczenie pewnej reklam. Wykorzystując trudną sytuację na rynku wynegocjował niższą cenę i lepsze miejsca. . .  

Gdyby tylko tak wyglądała ta transakcja, to rzeczywiście ten klient byłby "okradającymi", korzystającym z trudnej sytuacji dostawcy! Zaproponował jednak w zamian coś, co dla dostawcy było niezwykle cenne - kontrakt na 9 miesięcy.

Dzięki temu, że zgodził się na to małe ustępstwo w zakresie czasu trwania umowy stał się wybawcą dostawcy w czasie jego najgorszego koszmaru.

Następnym razem, gdy będziesz dysponował władzą i będziesz myślał o jej wykorzystaniu, pomyśl o tym, co może być wartościowe dla drugiej strony i tanie/łatwe dla Ciebie. Co dziwne, jeśli to zrobisz, może się nawet okazać, że wyjdziesz na tym lepiej niż gdybyś tego nie zrobił. Ludzie lubią pomagać ludziom, którzy im pomagają. Ale z kolei prawdopodobnie będą cieszyć się możliwością skrzywdzenia tych, którzy ich skrzywdzili. Jak to mówią, zemsta najlepiej smakuje na zimno.

Zgodzisz się z tym?

Udanych negocjacji.

Jeśli chcesz się upewnić, że Ty/Twój zespół posiadacie umiejętności niezbędne do zapewnienia rozwoju Twojej organizacji w obecnych czasach, skontaktuj się ze Scotwork. Porozmawiaj dziś z jednym z naszych ekspertów. Email: info.pl@scotwork.com


Prześlij

blogAuthor

O Autorze:

Ben Byth
No bio is currently avaliable

Ostatni wpis na blogu:

Jak pomóc drugiej stronie poczuć się dobrze po negocjacjach?

Podczas gdy prawie każdy z nas czuł się kiedyś „okradziony” podczas negocjacji, inni zostali oskarżeni o to, że kogoś „okradli”. Niektórzy lubią to uczucie bycia lepszym od innych, ale większość z nas, zwykłych ludzi, będzie odczuwać wstyd, a może nawet strach przed odwetem, że kiedyś sytuacja się odwróci na ich niekorzyść, a rozkład sił będzie się zmieniał.

Ostatni Tweet:


Scotwork Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
Polska
+48 22 479 59 53
info.pl@scotwork.com
Bądź z nami
award 1.jpg
award 2.jpg
Scotwork CPD 2020