Kreatywność w negocjacjach powinna być nagradzana, nie krytykowana

Opublikowane: maj 07 , 2013
Autor: Claudio Cubito

Malarz James McNeil Whistler będąc kadetem w West Point, w ramach zajęć z inżynierii został poproszony o narysowanie mostu. Pan Whistler narysował wspaniały rysunek mostu, który dodatkowo ubarwił postaciami dwóch chłopców łowiących ryby. Niestety ten artystyczny akt nie przypadł do gustu wykładowcy, który nakazał mu usunięcie postaci z mostu.

Whistler wykonał polecenie swojego tutora i rzeczywiście usunął wędkarzy z mostu. Aby jednak jego wizja nie została do końca pominięta, postanowił umieścić na swoim obrazie postacie dwóch chłopców wędkujących z brzegu rzeki.

Dopiero gdy wykładowca młodego malarza zagroził, że ten nie otrzyma zaliczenia, jeżeli postacie dwóch chłopców będą znajdowały się gdziekolwiek na rysunku, Whistler był zmuszony stworzyć nowy szkic bez dodatkowych postaci. Z tym, że na brzegu rzeki w miejscu gdzie wcześniej stali dwaj wędkujący chłopcy, pozostały dwa kamienie a na każdym znajdował się napis z imieniem.

Rozumiemy, że każda firma potrzebuje procedur, zasad oraz wytycznych działania ale twoja postawa jako lidera zespołu musi pozwalać twoim podwładnym na rozwój ich kreatywności. Czy w Twojej firmie panuje kultura wyłącznie ślepego wykonywania instrukcji czy też pracownicy mają odrobinę elastyczności w działaniu, jeżeli ta przynosi pożądany lub może lepszy rezultat?

Jak w ogóle pojmowany jest "dobry" negocjacyjny wynik? To może brzmi trywialnie, ale bardzo często firmy/instytucje tworzą bardzo wąskie definicje pożądanego wyniku - np. Oszczędność - które nie uwzględniają ich wagi w odniesieniu do innych celów takich jak ochrona reputacji, tworzenie trwałych wartości, budowanie relacji czy unikanie niepotrzebnego ryzyka.

Cele, budżety, prowizje, systemy premiowe, wymiana wiedzy oraz informacji są często wyznaczane, tworzone w oparciu o cyfry i dane, które rzadko odzwierciedlają kryteria pojęcia "korzystnego wyniku negocjacyjnego", zniechęcając do bycia kreatywnym.

Prawdziwi negocjatorzy są kreatywni w swoim myśleniu.

Firmy/organizacje muszą zachęcać swoich pracowników do rozwoju w nich umiejętności kreatywnego myślenia, pozwalając im na wykraczanie poza przyjęte ramy, unikania negocjacyjnych impasów i dawania drugiej stronie możliwości wyboru.

Patrząc na obraz Jamesa McNeil Whistler-a - po naszej śmierci dużo czasu spędzimy w zamknięciu, ograniczeni przez drewniane boki naszego "sarkofagu" i kilka metrów piasku, więc za życia korzystajmy z naszej kreatywności i nie narzucajmy sobie ograniczeń tam, gdzie nie musimy ich mieć.


Prześlij

blogAuthor

O Autorze:

Claudio Cubito
No bio is currently avaliable

Ostatni wpis na blogu:

H&R’owe zmory i błogosławieństwa różnorodności

Z tego artykułu dowiesz się: • Czy koncepcja różnorodności nie stanowi po prostu kolejnej korporacyjnej mody? • Jakie są główne ryzyka różnorodności – 6 zakresów? • W jaki sposób H&R musi odnajdywać się w labiryncie różnorodności dla dobra organizacji?

Ostatni Tweet:

Scotwork Polska
ul. Syta 78
Warszawa
02-993
Polska
+48 22 313 17 85
info.pl@scotwork.com
Bądź z nami